مطالب گوناگون
قول مساعد مسئولان برای پیگیری مشکلات رانندگان ترانزیت به ترکمنستان
ساعت 22:43 | بازدید : 168 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
دردیدار مسئولان شهرستان سرخس با رانندگان ترانزیت مطرح شد
 
قول مساعد مسئولان برای پیگیری مشکلات رانندگان ترانزیت به ترکمنستان

محمودی-روزگذشته دادستان سرخس به همراه تعدادی از مسئولان این شهرستان با حضور درجمع رانندگان ترانزیت درگمرک سرخس به گلایه ها ودرد دل های آنان درباره ترانزیت در کشورترکمنستان گوش کردند وقول مساعد برای پیگیری مشکلات رانندگان در کشور ترکمنستان دادند. به گزارش خراسان رضوی به دنبال رفتارهای غیر اصولی گمرک ونیروهای مرزی کشور ترکمنستان با رانندگان ایرانی  صبح دیروز دادستان سرخس وتنی چند از اعضای شورای تامین سرخس در جمع رانندگانی که در سالن انتظار اداره گمرک سرخس بودند، حاضرشدند وبه صحبت های آن ها گوش کردند.
رانندگان ایرانی در کشور ترکمنستان امنیت ندارند
سروری راننده ترانزیت با اشاره به بی احترامی هایی که از سوی مرزبانان کشور ترکمنستان می شود مدعی شد: سربازان آن ها برای این که پولی از ما بگیرند در هنگام بازرسی به شگردهای مختلف از زیر ماشین یا شاسی چند دانه قرص یا چند گرم مواد مخدر را به عنوان کشف از خودروی مد نظر بیرون می آورند و چنان چه راننده به خواسته او عمل نکند بازداشت می شود، و در کشور ترکمنستان یک دانه قرص یا یک گرم مواد مخدر از کامیونی کشف شود ضمن بازداشت راننده، کامیون نیز مصادره می شود. امیری دیگر راننده ترانزیت مدعی بود  چند روز قبل   حین ورودیکی از رانندگان ما به گمرک کشور ترکمنستان در موقع بازرسی سرباز ترکمنستان با آهن ربا مقدار 2 گرم مواد را به زیر ماشین چسباند سپس با فریاد مدعی شد که کامیون مواد دارد که راننده بازداشت شود اما از آن جا که راننده کامیون پست سر سرباز ترکمنستان ازاو  فیلم برداری کرده بود موضوع لو رفته است و همه پیگیر این موضوع هستند.وی افزود: رانندگان ما در کشور ترکمنستان امنیت ندارند وما از مسئولان شهرستان وکشور خواهانیم فکری به حال ما بکنند. راننده ای دیگر مدعی بود از آن جا که ماشین دارای دوربین است قبل از هر اقدامی دوربین های مرا کور می‌کنند وچون می دانند دوربین دارم حتی اجازه نمی دهند موبایل همراه داشته باشم وباید داخل ماشین بگذارم و البته این برخوردها مدت هاست از سوی ترکمنستان انجام می شود و رانند گان ایرانی را اذیت می کنند.
ما برخورد متقابل می کنیم
دادستان سرخس در جمع رانندگان با اشاره به صحبت های مطرح شده گفت:به منظور حفظ حقوق عامه وظیفه داریم به خواسته های شما توجه کنیم  و پیگیر آن باشیم تا رفع کامل. بر همین اساس اقداماتی در گذشته تحت عنوان اقدامات متقابل انجام گرفته به طوری که هر رفتاری که کشور مقابل با رانند گان ما دارند ما نیز داشته باشیم. علیزاده افزود:به محض اطلاع از رفتار اخیر نیروهای ترکمنستان با دو راننده ایرانی موضوع را به اطلاع معاونت سیاسی امنیتی دادستان استان اعلام کردیم ودرجلسه ای که با حضور وزیر کشور در محل استانداری برگزار شد از سوی دادستان استان موضوع به اطلاع رسید و بررسی های لازم انجام گرفته است به طوری که از دو راننده ایرانی رفع مظنونیت شده است، وی متذکر شد: چنان چه رانند گان ما پیگیر اعاده حیثیت باشند از طریق دستگاه دیپلماسی اقدام می شود.معاون فرماندار سرخس گفت:با اطلاع از موضوع در چند روز گذشته مکاتباتی بااستانداری و وزارت خارجه وسفیر ایران در کشور ترکمنستان ومجموعه اداره کل اوراسیا داشتیم از این رو این موضوع در دستور کار شهرستان و استان وسفارتخانه ما قرار دارد. حسین غریب با بیان این که این موضوع با معاون وزیر امور داخلی کشور ترکمنستان در اجلاس پیشگیری از مواد مخدر مطرح شده است، اضافه کرد: باید موارد مطرح شده حل و فصل شود. شایان ذکر است پس ازاین   جلسه رانندگانی که بار ترانزیت داشتند پس از انجام تشریفات گمرکی  به سمت کشور ترکمنستان رفتند.//شماره : 19852 - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۷ تير ص 7 خراسان رضوي

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ضرب الاجل دادستان سرخس برای رفع مشکلات مسکن مهر
ساعت 22:43 | بازدید : 183 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
دربازدید میدانی ازمسکن مهرسرخس وگفت وگو بامردم مطرح شد :
 
ضرب الاجل دادستان سرخس برای رفع مشکلات مسکن مهر
نویسنده : محمودی

مشکلات مسکن مهر سرخس و تحقق نیافتن وعده ها وقول های مسئولان قبلی برای برطرف شدن مشکلات، به ورود دادستان شهرستان به عنوان مدعی العموم  به ماجرای مشکلات مجموعه های127 واحدی مسکن مهر سرخس منجر شد.به گزارش خراسان رضوی، داستان مسکن مهر سرخس، قصه ادامه دار مشکلات مردم ساکن در این محله است که با وجود وعده ها وقول های داده شده با گذشت بیش از  چهار سال ازساخت مسکن مهر، هنوز تعداد قابل  توجهی ازاین مشکلات پابرجاست  و نارسایی های موجود در این مجموعه  جسم وروح مردم را می آزارد.در گزارش آذر ماه 96 پس از گفت وگو با مردم وسپس مسئولان، امیدوار بودیم  وضع موجود سامان یابد اما در تماس هایی که تعدادی از اهالی با خبر نگار خراسان رضوی داشتند، اعلام کردند که  اقدامی برای رفع مشکلات مردم انجام نشده است و مشکلاتی نظیر آسفالت نبودن معابر، سامان دهی نشدن پیاده رو ها با اجرای موزائیک، تمام نشدن کانال انتقال آب های سطحی، نبود فضای سبز ،نبودمسجدو فضای آموزشی و تعریض دیوار زمین ورزشگاه ورزشی، سبب شد  تا   دادستان شهرستان به عنوان مدعی العموم به همراه شهردار، رئیس اداره راه، مسکن و شهرسازی ، پیمانکار پروژه وتنی چند از مسئولان در محل مجموعه مسکن مهر حاضر شوندو با مردم گفت و گو کنند.
 مسئول وقت شهرداری قول داد اما ....
 ملکی شهروند ساکن در مجموعه مسکن مهر، در جمع مسئولان  با اشاره به کمبود های موجودگفت:در سال گذشته پس از رفت و آمد های مکرر به شهرداری، فرمانداری ،دفتر نماینده و......دست آخر مسئول وقت شهرداری قول داد در اسرع وقت پیگیر مسائل مطرح شده  باشد اما تا کنون که بیش از شش ماه می گذرد، هیچ اقدامی  در خصوص خواسته های مردم انجام نشده وحتی همین تانکر آبی که امروز ریختند هم به خاطر حضور مسئولان بود. اگر شهرداری بدهکار جایی است چه ارتباطی به مردم این جا دارد؟
خانم اسکندری از دیگر معترضان ساکن در مسکن مهر به دادستان سرخس گفت:در همسایگی ما دیوار ورزشگاه قرار دارد که در حاشیه این دیوار تا جدول، به جای خاک ،نخاله ساختمانی ریخته اند که  موجب رشد پشه سالک شده است آیا تاوان اختلافات شهرداری  با تربیت بدنی و مسکن و شهرسازی و.....را 120 خانوار این مجموعه باید بپردازند؟!
شهرداری به وعده خود عمل می کند
در ادامه دیدار دادستان سرخس با اهالی مسکن مهر، شهردار سرخس که چند ماهی است این مسئولیت را برعهده دارد  با بیان این که به تعهداتی که شهرداری دارد عمل خواهد کرد، افزود: البته به نوعی شهروندان حق دارند پیگیر مشکلات خود باشند، اما ما هم مشکلاتی داریم ،با استقرار شورای پنجم، تعدادی از مشکلات مجتمع مسکن مهرپس از بررسی های لازم  رفع شده است به طوری که در موضوع نظافت و جمع آوری زباله، شن ریزی معابر و.......اقداماتی انجام شده ومی شود اما با اختیارات شورای شهر به زودی 60 درصد موزائیک پیاده رو ها تامین خواهد شد اگر چه به لحاظ قانونی نمی توانیم موزائیک رایگان به شخصی بدهیم.احمد صفایی در ادامه گفت: در خصوص کانال پشت مجتمع، به زودی پیمانکار فعالیت خود را شروع خواهد کرد وهمچنین با رسیدن قیر رایگان از سوی مسکن و شهرسازی این موضوع عملیاتی می شود اما لازم است بر اساس قانون که می گوید هر کجا دولت یا مردم در متراژ های بالا فعالیت عمرانی دارند، باید 10 درصد زمین را به شهرداری واگذار کنند، همکاری لازم شود.
حفظ حقوق عامه، از وظایف قوه قضاییه است
دادستان شهرستان سرخس با اشاره به علت حضور خود در منطقه مسکن مهر، ضمن تشکر از حضور همه دستگاه های مربوط با اشاره به وظیفه دادستانی بر اساس قانون گفت: با توجه به اصل یکصدوپنجاه و شش قانون اساسی که یکی از وظایف قوه قضاییه را حفظ حقوق عامه وپیشگیری از وقوع جرم می داند وماده 22 قانون آیین دادرسی کیفری که این تکلیف را بر دادستان بار کرده است، ما وظیفه داریم در راستای مطالبات عمومی که منجر به نارضایتی می شود، با هماهنگی نهادهای دیگر به محل مراجعه کنیم و بایاری مردم در رفع مشکلات بکوشیم که این خود منجر به کاهش وقوع جرم وحتی پیشگیری می‌شود.
حمید علیزاده در ادامه یاد آور شد:با توجه به قول‌های داده شده از سوی دستگاه های مربوط، مقرر شد مردم نماینده ای را معرفی کنند تا پیگیر مسائل باشد البته این دیدار در قالب شورای اداری مصوبه ای خواهد داشت که در آن، مهلت قانونی تعیین می شود و چنان چه تعللی صورت گیرد، براساس قانون برخورد قضایی می شود.نماینده مدعی العموم در شهرستان سرخس تصریح کرد:رئوس بازدید میدانی از پروژه مسکن مهر 10 مصوبه دارد که شامل موارد ذیل می شود
1-مقرر شد شهرداری در اسرع وقت برای آسفالت تمامی معابر، موزائیک پیاده روها وسایر فضاهای عمومی پروژه مسکن مهر اقدام کند 2-شهرداری واداره راه و شهر سازی در کمتر ین زمان برای تامین ودر اختیار قرار دادن قیر رایگان به شهرداری سرخس اقدام کنند 3-پیمانکاران پروژه مذکور در اسرع وقت با همکاری اداره راه و شهر سازی ،املاک واراضی آستان قدس ،شهرداری، نظام مهندسی و سایر ادارات مربوط، برای صدور اسناد تفکیکی هر واحد اقدام  کنند ومدارک را تحویل متقاضیان دهند4 –شهرداری با توجه به شروع فصل گرما وجلوگیری از بروز واشاعه هر گونه بیماری، به جمع آوری نخاله های ساختمانی و.....اطراف شهرک اقدام وبه متخلفان  اطلاع رسانی کند5 – مقرر شد شهرداری برای  جلوگیری از هر گونه حادثه ناگوار به  ایمن سازی کانال فاضلاب مجاور پروژه مسکن مهر اقدام کند ودر این راستا اداره املاک واراضی آستان قدس نیز ضمن عقب نشینی حریم خیابان مذکور، طبق نقشه جامع شهری برای مسطح کردن مسیر وشن ریزی اقدام  وبه کشاورزان اعلام کند از هر گونه تجاوز به حریم جاده اکیدا خودداری شود و در صورت رعایت نکردن مراتب مذکور، برخورد قضایی شود.6 –اداره برق، روشنایی معابر را افزایش دهد .7 –اداره ورزش وجوانان مکلف است دیوار ورزشگاه را با نظارت سازمان نظام مهندسی وطبق نقشه جامع شهری،  عقب ببرد ودیوار دور ورزشگاه، سامان دهی وایمن سازی شود.8 –پیمانکار پروژه با همکاری اداره راه و شهر سازی، شهرداری، آستان قدس، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی وخیران برای ساخت مسجد، مدرسه وفضای سبز در محل تعبیه شده به قید فوریت اقدام کنند.
9 –نیروی انتظامی برای ارتقای امنیت وافزایش گشت های لازم اقدام کند 10 –پیمانکار پروژه ضمن مراجعه به تمامی واحد ها برای رفع نقص و خسارت های وارده به اماکن  مسکونی اقدام کند. عواقب قصور در این زمینه بر عهده پیمانکار، مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی  خواهد بود ومقرر شد تا پایان سال اقدام شود.دادستان متذکر شد: این مصوبه به همه دستگاه های مربوط ارسال می‌شود تا در مهلت قانونی که برای آن ها تعیین شده، اقدامات لازم را انجام دهند چنان چه قصوری در زمان تعیین شده انجام شود، بر اساس قانون برخورد قضایی می شود.  شماره : 19851 - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۶ تير خراسان رضوي ص 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مرزهای ایران با ترکمنستان مرزهای صلح و دوستی است
ساعت 22:43 | بازدید : 162 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
معاون استاندار:
 
مرزهای ایران با ترکمنستان مرزهای صلح و دوستی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: با کشور ترکمنستان ریشه های مشترک فراوانی داریم و مرزهای ایران با ترکمنستان، مرزهای صلح و دوستی است. به گزارش روابط عمومی استانداری ، محمد رحیم نوروزیان در دیدار با معاون وزیر داخله ترکمنستان  افزود: مخدوم‌ قلی فراغی یکی از بزرگ ترین شاعران ترکمنی  است که از ریشه های فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان به شمار می آید و امید است حوادث روزمره دنیا باعث لطمه خوردن به این صلح ،دوستی  و ارتباط  نشود. معاون استاندار با اشاره به جنگ تحمیلی علیه ایران گفت: کشور ایران هفت سال با کشور عراق در جنگ بود اما پس از پایان جنگ هم اکنون بهترین دوستی و ارتباط را با کشور عراق داریم و این از برکات همسایه بودن و داشتن فرهنگ مشترک است.  نوروزیان با تاکید بر این که ایران در مبارزه با مواد مخدر جدی است و تاکنون صد ها هزار شهید در این راه داده است، اظهار کرد: یکی از موارد حساسیت زا در مرزهای ایران قاچاق مواد مخدر به دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران  ضمن حساسیت و توجه به این موضوع و برخورد جدی، آموزش قوانین و مقررات به رانندگان ترانزیت و مرزنشینان را در دستور کار خود قرار داده است. وی افزود: با تمام تمهیدات اندیشیده شده در مرز ها گاهی برخی قاچاقچیان مواد مخدر مشکلاتی ایجاد می کنند که انتظار می رود در برخورد با این افراد بر اساس پروتکل ها و قرارداد های مشترک عمل شود. وی تصریح کرد: با تجهیزاتی که به تازگی در مرزهای ایران نصب شده است امیدواریم  ورود مواد مخدر از طریق مرزهای افغانستان و ترانزیت آن به کشور ترکمنستان کاهش یابد.  معاون استاندار ضمن تقدیر از همکاری بسیار خوب کشور ترکمنستان در مرزها گفت: تعدادی از رانندگان ترانزیت از برخوردهای برخی مرزداران گله‌مند هستند که امید است نظارت و کنترل بیشتری بر رفتار مرزداران از سوی کشور ترکمنستان صورت گیرد.
 در این دیدار  معاون وزیر داخله ترکمنستان نیز با اشاره به این که ریشه های مشترک دو کشور به زمان های قدیم بر می گردد، گفت: اجداد و نیاکان ما  از دیرباز با یکدیگر دوست بودند و  ایران و ترکمنستان علاوه بر مراودات اقتصادی دو کشور دوست و برادر هستند.
وی افزود: امیدواریم این روابط حسنه پایدار باشد و دولت های دو کشور همیشه در کنار یکدیگر بوده و همکاری بیشتری با هم داشته باشند. 
 شماره : 19849 - ۱۳۹۷ دوشنبه ۴ تير ص 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اقدامات بسیج اساتید برای حل مشکلات استان
ساعت 22:43 | بازدید : 160 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
رئیس بسیج اساتید خراسان رضوی تشریح کرد
 
اقدامات بسیج اساتید برای حل مشکلات استان
نویسنده : رضا شیدا

 رئیس مجمع عالی بسیج اقشار و بسیج اساتید استان گزارشی از اقدامات این نهاد ارائه کرد. به گزارش «خراسان رضوی»، دکتر «مجتبی بذرافشان مقدم» در نشست خبری روز گذشته به تاریخچه شکل گیری بسیج اساتید نیز اشاره و اظهار کرد: خاستگاه اولیه تشکیل بسیج اساتید، سال 1375 و شهر مشهد بود. پس از آن در سال ۱۳۸۰ و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل سازمان بسیج اساتید به تصویب رسید و به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ابلاغ شد. رئیس بسیج اساتید استان خاطرنشان کرد: در ابتدای کار بسیج اساتید، همایشی با عنوان «شهید چمران، اسوه استاد بسیجی» با هدف شناخت ابعاد شخصیتی وی برگزار کردیم که گزارش آن به مسئولان عالی نظام ارائه شد و دست نوشته مقام معظم رهبری پس از ارائه گزارش ارائه شده به ایشان، باعث شد که کار خود را با قوت بیشتری ادامه دهیم.
شهید چمران؛ مصداق استاد تراز انقلاب اسلامی
رئیس بسیج اساتید استان، شهید چمران را مصداق بارز یک استاد تراز انقلاب دانست و گفت: ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار، اسوه‌‌ای برای استادان دانشگاه‌های کشور است. وی افزود: تلاش و جهاد علمی   در ایران و آمریکا، حفظ تقوا و پرهیزکاری، احساس مسئولیت اجتماعی و انقلابی و رفاه‌طلب نبودن از ویژگی‌های شاخص شهید چمران بود و با وجود فراهم بودن امکانات مادی برایشان به عنوان یک استاد برجسته فیزیک پلاسما در آمریکا و درخواست ناسا برای ماندن در آمریکا، ترجیح داد همه این موارد را رها کند و در لبنان، به کمک به نهضت امام موسی صدر بشتابد. تلاش‌هایی که دکتر چمران برای رفع مشکلات داشت، از ویژگی‌های بارز ایشان بود. بذرافشان مقدم تأکید کرد: ترکیب توأمان عقلانیت، عرفان، ایمان و علم‌ورزی در شخصیت این شهید عزیز موج می‌زد و همه به این ویژگی‌های برجسته ایشان اذعان داشته‌اند و دارند. وی همچنین فروتن و نرم‌خو بودن با دوستان و برخورد باصلابت، استوار و محکم با دشمنان را از دیگر ویژگی‌های بارز شهید چمران دانست و گفت: تعبیر مرحوم امام (ره) درباره شهید چمران این بود که «مثل چمران زندگی کنید و مثل چمران بمیرید» و رهبر معظم انقلاب نیز تأکید داشتند که دانشگاه‌ها افرادی را در تراز شهید چمران تربیت کنند.
راه‌اندازی 5‌اندیشکده
رئیس بسیج اساتید استان گفت: رسالت‌های بسیج اساتید، تحقق اهداف انقلاب اسلامی، دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی، همکاری با مدیریت دانشگاه ها، دفاتر نهاد رهبری و دیگر تشکل‌های دانشگاه ها، تلاش برای تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، کمک به دولت و دیگر نهادها در شرایط بحرانی، تقویت روحیه همکاری و ایثار بین استادان دانشگاه ها، کمک به شناخت ابعاد تهاجم فرهنگی و مشارکت در فعالیت‌های دانشگاه هاست. وی افزود: به همین منظور، فعالیت‌هایی در بسیج اساتید استان شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی پنج‌اندیشکده در زمینه‌های مختلف اشاره کرد. بذرافشان مقدم خاطرنشان کرد: تاکنون‌اندیشکده‌های «مطالعات راهبردی جمعیت» و «ژئوپولیتیک غرب آسیا» آغاز به کار کرده‌اند و تأسیس‌اندیشکده‌های «وقف»، «کارآفرینی و اشتغال» و «سبک زندگی رضوی» نیز در دست اقدام است. وی برگزاری کارگاه‌های علمی و تخصصی با رویکرد دانش افزایی، مهارت افزایی و همچنین برپایی کارگاه کارآفرینی را از دیگر فعالیت‌های بسیج اساتید برشمرد و گفت: کارگاه اخلاق حرفه‌ای در پژوهش و همچنین دوره‎های جنگ نرم برگزار شده است.
ایجاد اشتغال تخصصی برای جوانان روستایی
بذرافشان‌مقدم اظهار کرد: راه‌اندازی مجموعه یاری پیوست فرهنگی با هدف تبیین اقدامات فرهنگی سازمان‌ها، تشکیل شورای راهبردی جهادگران رضوی با هدف اشتغال‌زایی و رفع محرومیت در روستاهایی که آستان قدس در آن‌ها املاک دارد، از جمله فعالیت‌های بسیج اساتید استان است. رئیس بسیج اساتید استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از سه هزار نفر از اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه در بسیج اساتید عضو هستند که بر اساس تخصص این افراد در‌اندیشکده‌ها و دیگر بخش‌های علمی و پژوهشی فعالیت دارند. وی ادامه داد: ترویج علمی و آکادمیک فرهنگ انقلاب اسلامی در چهلمین سال پیروزی انقلاب از ۵۷ تا ۹۷ در بحث پژوهشی بسیج اساتید به منظور گفتمان سازی در حال انجام است. وی همچنین در پاسخ به سؤالی در زمینه لزوم ورود بسیج اساتید به حوزه مشکلات آب در استان نیز گفت: فروردین 93 برای این موضوع به استاندار اعلام آمادگی کردیم و پس از موافقت وی، تیمی را تشکیل دادیم. اما در روزی که قرار بود برای انجام مذاکرات در استانداری حاضر شویم، تعدادی از استادان با نگاه سیاسی با این موضوع برخورد کردند و ما نیز به رئیس دانشگاه فردوسی اعلام کردیم که اگر حضور ما مانع انجام کار است، کنار می‌رویم تا دیگر استادان این کار را انجام دهند.

 

خبر مرتبط

همایش روز ملی بسیج اساتید فردا در مشهد
عصر فردا و همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران و روز ملی بسیج اساتید، همایش اساتید بسیجی استان با حضور سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در مشهد برگزار می‌شود. رئیس مجمع عالی بسیج اقشار و بسیج اساتید استان با اعلام این خبر گفت: این برنامه، عصر 31 خرداد در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود و علاوه بر جانشین فرمانده کل سپاه، دکتر «علیرضا زاکانی» نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

 شماره : 19845 - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ خرداد صفحه 5 خراسان رضوي

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خشکسالی نفس های بزنگان را به شماره انداخت
ساعت 22:43 | بازدید : 209 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
گزارش

خشکسالی نفس های بزنگان را به شماره انداخت
از افت ۳ متری عمق دریاچه تا افزایش میزان شوری آب
نویسنده : تمدن

دریاچه بزنگان تنها اثر طبیعی ملی استان که در فاصله 120 کیلومتری مشهد و 75 کیلومتری جنوب غربی سرخس است این روزها  حال وروز خوشی ندارد و خبرها حاکی ازکاهش حدود 3متری متوسط عمق آب این دریاچه وافزایش میزان شوری آن است.رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس درباره این سوال خراسان رضوی  که  عمق دریاچه بزنگان چقدر کاهش داشته است؟ گفت: عمق دریاچه قبلادر فصل زمستان 13 متر و در سایر فصل ها تا حدود 11 متربود ولی الان عمق متوسط دریاچه 8 متر و سالانه حدود یک متر دارای نوسان آبی است که بستگی به وضعیت جوی دارد و 50 هکتار مساحت فعلی دریاچه و پهنه آبی آن است و با این گرمایی که وجود دارد سطح تبخیر هم بالاست و تبخیر یکی از عوامل کاهش آب دریاچه بزنگان است.
درصد شوری آب دریاچه بالا رفته است
موسی غلام زاده تصریح کرد:الان  دریاچه بزنگان نسبت به سال های گذشته وضعیت خوبی نداردوکاهش آبدهی چشمه های تامین کننده آب دریاچه از مهم ترین تهدیدات این دریاچه است.وی با اشاره به این که درصد شوری آب دریاچه بالا رفته است، افزود: همین عامل موجب شده دیگر زیست گونه های مختلف ماهی در این دریاچه امکان پذیر نباشد به ویژه با خشکسالی های چند ساله ای که در این منطقه حاکم شده است. وی گفت :آب دریاچه از دو چشمه امام زاده کل بی بی در کنار دریاچه و چشمه کرکه غلام در ضلع غربی دریاچه که در زیر النگ بزنگان واقع شده است و همچنین چشمه های طبیعی کف دریاچه بزنگان تامین می شود. وی افزود: با این شرایط خشکسالی ذخیره آب دو چشمه هم کم شده و الان از چشمه کرکه غلام آب چندانی به سمت دریاچه جاری نمی شود هرچند تا قبل اردیبهشت آب خوبی داشت و وقتی نزولات آسمانی کم شد به شدت ذخیره آب آن پایین آمد و از چشمه آسیابی هم خود کشاورزان استفاده می کنند واصلا آبی به سمت دریاچه نمی آید. وی افزود: یکی از کارها برای نجات دریاچه این است که کشاورزان بزنگان در خارج از فصل کشت آب چشمه آسیابی را از طریق لوله گذاری به سمت دریاچه هدایت می کنند.
اگر طرحی می خواهد انجام شود باید مطالعات انجام شود
وی درپاسخ به این که آیا نمی شود سیلاب ها را هدایت کرد چون قبلا طرح هایی مانند ایجاد بند شازده بود؟ گفت: اگر می‌خواهید طرحی اجرا شود باید مطالعاتی انجام شود و هدایت سیلاب ها و روان آب های بالادست حوضه های آبریز به سمت دریاچه  اعتبارات کلانی می خواهد و طرح های مطالعاتی آن باید انجام بشود که از کدام نقطه باید هدایت بشود ولی در این زمینه کاری انجام نشده  است.وی افزود:پارسال در ضلع غربی دریاچه کانالی برای هدایت سیلاب های بالا دست به سمت دریاچه زده شد و  در ورودی سمت دریاچه کار هدایت سیلاب که قبلا وارد دریاچه نمی شد الان با ایجاد کانال کشی و دیوار ساحلی  انجام شده است و اگر سیل بیاید مستقیم وارد دریاچه می شود. وی در پاسخ به این که امسال چقدر آب دریاچه تبخیر شده است؟ گفت:  سالانه ما یک متر نوسان آبی داریم و الان دریاچه دیگر ماهی ندارد و اگر قبلا پروانه صید ماهی بوده است الان دیگر ماهی نداریم. وی افزود: هر سال پرنده های مهاجر از خانواده مرغابی سانان، حواصیل، فلامینگو و ایگرت می آمدند اما امسال تعداد پرندگان مهاجری که به سمت دریاچه آمدند نسبت به سال های گذشته خیلی کمتر بود. امسال فلامینگو و پلیکان هم که برخی سال ها می آمده نیامد.غلامزاده گفت: تا شش سال پیش پروانه صید ماهی برای بزنگان صادر می شد اما امروز هیچ ماهی در آب آن شنا نمی کند.وی با بیان این که اقدامات خوبی از پارسال در حوزه این دریاچه انجام شده است، افزود: البته اگر این اقدامات 10سال پیش انجام می شد، وضعیت امروز دریاچه خیلی بهتر از الان بود به طوری که پارسال یک کمپین ایجاد شد و مشارکت جوامع محلی هم بود و آن ها همت کردند و آمدند و آب را از برکه ای که دو سه کیلومتر از خود دریاچه فاصله داشت به سمت دریاچه هدایت کردند که  خیلی تاثیرگذار بود.وی با بیان این که امسال برنامه داریم حدود 180 متردیوار ساحلی بسازیم که سیل هدایت بشود افزود : این جا ایستگاه هایی که پایش شاخص های فیزیکی و شیمیایی را مثل دریاچه ارومیه انجام بدهد نداریم چون در آن جا سیستم هایی مستقر شده که پایش روزانه از لحاظ شوری و کاهش عمق آب را انجام می دهند ولی چنین چیزی در این جا وجود ندارد. رئیس اداره محیط زیست سرخس با بیان این که طرح مطالعات توجیهی دریاچه بزنگان در بخش مقدماتی انجام شده، افزود: در صورت تایید این مطالعات در سازمان مرکزی، بخش بندی پایش و حفاظت دریاچه نیز انجام می شود.غلامزاده افزود: بی شک دولت با تامین اعتبار می تواند خونی دوباره در رگ های بزنگان جاری کند.
دیدگاه متفاوت  معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان
درشرایطی که رئیس اداره محیط زیست سرخس از بدتر شدن شرایط دریاچه بزنگان نسبت به سال های قبل خبر داد، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: وضعیت دریاچه امسال نسبت به سال های گذشته با توجه به اجرای پروژه های احیای دریاچه بهتر شده اما هنوز تهدیدها وجود دارد.محمد عرفانی افزود: انجام اقداماتی مانند حفر کانال و هدایت سیلاب های جاری شده موجب جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع آن شده است.وی گفت: امسال نیز انتقال آب مازاد کشاورزان منطقه در برنامه است تا در خارج از فصل کشت و از طریق لوله گذاری به طول یک کیلومتر، این آب به بزنگان برسد.
وضعیت اعتبار ریالی دریاچه بزنگان
 فرماندار سرخس نیزگفت:  امسال به لحاظ کمبود بارندگی در سطح حوزه شهرستان و خشکسالی های مداومی که وجود دارد حتی آب برخی از قنات ها و چشمه سار های بالا دستی این دریاچه هم خشک شده است. سنجرانی افزود:  وظیفه و رسالت محیط زیست تامین آب پایدار و مطمئن برای این دریاچه است چون تنها دریاچه طبیعی استان همین دریاچه کل بی بی بزنگان است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتباراستانی هم تخصیص یافته است؟ گفت : هر سال به طور متوسط بین 500 تا یک میلیارد ریال اعتبار دارد  منتها  بایدنظارت کرد این اعتبار را در همین محل هزینه کنند که متاسفانه بعضی وقت ها این اعتبارات در جای خودش هزینه نمی شود و  باید نظارت و پیگیری بشود. وی افزود: به طور متوسط 39 تا 40 درصد اعتبارات محقق شده و بقیه محقق نشده است. شاید روی کاغذ  800 میلیون تومان داشته باشیم ولی عملا می بینید که 100میلیون تومان بیشتر تحقق نیافته است.

//شماره : 19844 - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۹ خرداد صفحات اول و هفتم خراسان رضوي

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مدیرکل راه آهن خراسان: 400 واگن روسی از مرز سرخس وارد کشور شد
ساعت 22:43 | بازدید : 164 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
مدیرکل راه آهن خراسان:
400 واگن روسی از مرز سرخس وارد کشور شد
مدیرکل راه آهن خراسان گفت: 400 واگن باری روسی از بهمن پارسال تاکنون از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شده است. محمدهادی ضیایی مهر، یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که این واگن ها توسط بخش خصوصی از یک شرکت روسی خریداری شده است، افزود: بوژی های این واگن ها عریض و برای سیر در شبکه ریلی کشورهای مشترک المنافع یا سی آی اس ساخته شده، که در بدو ورود به کشور عملیات هماهنگ سازی آن با ریل داخلی، توسط عوامل فنی راه آهن خراسان در ایستگاه سرخس انجام شده است. وی گفت: راه آهن خراسان با تبدیل بوژی های عریض به نرمال و استفاده از محورهای جدید در این واگن ها، به ازای هر واگن معادل 360 فرانک سوئیس و در مجموع بیش از شش میلیارد ریال کسب درآمد کرده است. شماره : 19839 - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد صفحه 3 خراسان رضوي

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


زنگ خطر «دوستی»
ساعت 22:43 | بازدید : 166 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
سهم ایران از ذخیره آب سد دوستی فقط 50 میلیون متر مکعب است
 
زنگ خطر «دوستی»
نویسنده : تمدن ، عرفانیان

مدیرمطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان از پر بودن حدود 20 درصد مخزن سد دوستی معادل (250 میلیون مترمکعب) خبرداد و گفت: این سد در مدت مشابه سال گذشته حدود 38 درصد پر بوده است.دکتر قندهاری تصریح کرد: ورودی آب به سد دوستی در سال آبی جاری (از ابتدای مهر 1396 تاکنون) حدود 47 میلیون مترمکعب  و در سال آبی قبل (از مهر 1395 تا مهر 1396) حدود 300 میلیون مترمکعب بوده است.مدیر مطالعات پایه منابع آب  شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به این که یکی از مهم ترین مسائل پیش روی استان طی امسال آب است، گفت: ما در استان تا امروز 35 درصد نسبت به متوسط دوره 30 ساله کاهش بارش داشتیم و فقط شهر مشهد نزدیک به بارندگی نرمال است و مثلا کاشمر حدود 59 درصد کاهش بارش دارد.وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بارندگی های سه هفته گذشته برای برخی از مردم ممکن است این ذهنیت پیش آمده باشد که امسال کمبود آب نداریم، گفت: وقتی بارندگی صورت می گیرد حداقل شش ماه طول می کشد تا روی منابع آب زیرزمینی ما تاثیر بگذارد و با تاخیر شش ماهه منابع آبی تاثیر می گیرد ضمن این که باید توجه داشته باشیم در بسیاری از دشت ها فاصله برداشت ما از منابع آبی با بارش ها آن قدر زیاد است که باید حداقل 50 درصد افزایش بارندگی داشته باشیم تا کمبود منابع آب زیرزمینی جبران شود.
ورودی آب به سد دوستی
دکتر قندهاری در پاسخ به این سوال که ورودی آب به سد دوستی از ابتدای سال آبی جاری چقدر است؟ گفت: از ابتدای سال آبی (مهر 1396) تا الان حدود 47 میلیون متر مکعب آب وارد سد دوستی شده است در حالی که در سال آبی گذشته (مهر 1395 تا مهر 1396) کلا حدود 300 میلیون متر مکعب ورودی آب به سد دوستی داشتیم.وی در پاسخ به این سوال که چقدر از آب شرب مشهد از سد دوستی تامین می شود، گفت: روزانه با جریان 1.7 مترمکعب در ثانیه از سد دوستی آب برای مشهد دریافت می کنیم اما آماری از این ندارم که سرجمع تامین آب شرب مشهد از سد دوستی چقدر است.دکتر قندهاری تصریح کرد: ما طبق سناریوهای مختلفی که برای تامین آب شرب مشهد داشتیم، قرار بود امسال 70 میلیون متر مکعب از آب سد دوستی استفاده کنیم در حالی که ورودی آب به سد دوستی از ابتدای سال آبی حدود 47 میلیون متر مکعب بوده و نصف آن نیز متعلق به کشور ترکمنستان است.وی در پاسخ به این سوال که آیا با ترکمنستان نیز جلساتی برای برداشت آب از سد دوستی دارید؟ گفت: ما هر سه ماه یک بار با ترکمنستان جلسه داریم و نحوه برداشت آب در سه ماه آینده از سد دوستی را در این  جلسات تعیین می کنیم.دکتر قندهاری در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون موضوع خرید سهم آب ترکمنستان از سد دوستی را مطرح کرده اید؟ گفت: بله در یکی از جلسات کمیسیون ها این موضوع مطرح شد، اما از پاسخ و نتیجه اطلاعی ندارم.وی در پاسخ به این که آیا با کشور افغانستان درخصوص این که با احداث سلما در این کشور ورودی آب به سد دوستی کاهش یافته است، رایزنی شده یا خیر؟ گفت: طبق صحبت های دکتر ظریف وزیر امورخارجه پنج کمیته بین دو کشور ایجاد شده است که امیدواریم در کمیته آب با ریاست دکتر عراقچی تصمیم هایی گرفته ومنافع دو کشور تضمین شود. به هر حال کشور افغانستان شرایط خاصی دارد.
وضعیت آب پشت سد دوستی بحرانی است
فرماندار سرخس نیز به خراسان رضوی گفت: هم اکنون آب پشت سد دوستی کمتر از 240 میلیون متر مکعب است و بارندگی های اخیر هم هیچ گونه تاثیری بر افزایش ذخیره  آن نداشته و وضعیت آب پشت سد دوستی بحرانی است. حسین سنجرانی افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 100 میلیون متر مکعب کاهش داشته و ساخت سد سلما در بالا دست سد دوستی در افغانستان باعث شده است که آبی به سد دوستی نرسد. وی ادامه داد: از میزان 240 میلیون متر مکعب آب ذخیره پشت سد دوستی 120 میلیون سهم ایران و بقیه سهم ترکمنستان است. سنجرانی افزود: باید توجه داشت الان از 240 میلیون متر مکعب آب موجود، بخش مفید آب پشت سد دوستی بین 80 تا 90 میلیون متر مکعب است و بقیه آب به علت گل و لای و لجن قابل برداشت نیست و از این مقدار به هر میزانی که توسط ما برداشت شود به همان اندازه هم سهم ترکمنستان است.
فرماندار سرخس ادامه داد: باید یک عزم ملی در ساخت سد شوریجه که سوپاپ اطمینانی برای بخش کشاورزی و صنعت سرخس است، ایجاد شود و برای آب شرب هم در یک فرایند خاصی، آب سد در حال ساخت شوریجه قابل استفاده خواهد بود . وی با ابراز تاسف اعلام کرد: برابر گزارش رسیده از اداره امور آب شهرستان سرخس، فقط در بارندگی های اواخر اردیبهشت به میزان 50 میلیون متر مکعب آبی که از کشف رود، وارد منطقه سرخس شده بود به علت تکمیل نبودن سد شوریجه و دیگر امکانات مانند آماده نبودن رودهای پایین دست و رودهای سنتی و آب بند های سرخس، از دسترس خارج و به کشور ترکمنستان در این شرایط بی آبی رفت. وی افزود: باید عزم و اراده و سیاستی در زمینه صرفه جویی آب و روش های مکانیزاسیون و روش های جدید و خط انتقال آب در کشاورزی توسط لوله اعمال شود و ما به سمت کشت محصولاتی با آب کمتر برویم .
در سرخس امسال به سمت کشت چغندر قند پاییزه رفته ایم که 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و دولت در سال گذشته هم دو هزار هکتار از اراضی را زیر کشت آبیاری پیشرفته در سرخس برد که 85 درصد هزینه عملیات آن به صورت بلاعوض توسط دولت و 15 درصد توسط کشاورز در سرخس تامین و اراضی هم یکپارچه شد . حسین سنجرانی افزود: وابستگی آب شرب مشهد به سد دوستی قبلا 76 درصد بوده و الان به کمتر از 40 درصد رسیده است و همچنان در حال کاهش است چون در این جا هم دیگر آبی نیست که به مشهد انتقال یابد و باید به دنبال صرفه جویی و روش های نوین تامین آب بود. شایان ذکراست،  مردم سرخس از ابتدای بهره برداری از سد دوستی تاکنون نتوانسته اند از آن برای شرب استفاده کنند، به علت این که هنوز خط انتقال آب از سد دوستی به سرخس تکمیل نشده و بخش کمی از آن ساخته شده و بقیه معطل تامین اعتبار است . مردم سرخس از چاه های آبی که زده شده استفاده می کنند و به دلیل سختی آب و املاح زیاد مجبور به استفاده ازدستگاه های آب شیرین کن در منازل یا در شهرهستند.
23 درصدحجم سد های استان پر است
جم ،مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان گفت : هم اکنون 23 درصدحجم سد های استان پر و این میزان معادل یک میلیارد و 550 میلیون متر مکعب است. وی مردم را به صرفه جویی دراستفاده از آب و استفاده از روش های نوین آبیاری در کشاورزی توصیه کرد و با ارائه جدول بارندگی 40 شهر استان گفت :میزان بارندگی تجمیعی امسال در سرخس 107 میلی متر و سال گذشته 157.5 میلی متر و متوسط بارندگی 23 ساله هم در بازه زمانی مشابه 176 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 32.1 درصد کاهش و نسبت به متوسط دوره هم 39.2 درصد کاهش داشته و بارندگی تجمیعی ماه جاری هم در سرخس چهار میلی متر بوده است.

شماره : 19835 - ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد صفحات اول و دوم خراسان رضوي

 
 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ترکمنستان بازهم سر گردنه را گرفت
ساعت 22:43 | بازدید : 164 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
افزایش 50 درصدی تعرفه عبور برای کامیون های ترانزیتی ایرانی 
 
ترکمنستان بازهم سر گردنه را گرفت 
نویسنده : مسعود حمیدی

ترکمنستان بار دیگر تعرفه ترانزیت را برای کامیون‌های ایرانی 50 درصد افزایش داد.
رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی استان خراسان با اعلام این خبر به خراسان رضوی گفت: کشور ترکمنستان از سال 95 عوارض ترانزیتی کامیون‌های ایرانی را یک دلار برای هر کیلومتر تعیین کرد و این عوارض فقط و فقط برای کامیون‌های ایر انی تعیین شد و برای کامیون‌های هیچ کشور دیگری این عوارض تعیین نشده بود.
احمدزمانیان اضافه کرد: طی روزهای اخیر متوجه شدیم که کشور ترکمنستان بار دیگر این عوارض را افزایش داده و از یک دلار به یک و نیم دلار رسانده است و این افزایش ،هزینه ترانزیت کامیون‌های ایرانی را از خاک ترکمنستان به مقصد کشورهای آسیای مرکزی تا 600 دلار افزایش خواهد داد.
وی تصریح کرد: این افزایش قرار است از ابتدای ژوئن یعنی 11 خرداد امسال اعمال شود که ضربه سنگینی را به بخش حمل و نقل کشور وارد خواهد کرد.
ترانزیت بار دیگر ضربه سنگینی می خورد
زمانیان افزود: براثر تعرفه یک‌دلاری که کشور ترکمنستان در سال 95 تعیین کرد ما در سال گذشته در بخش حمل و نقل و ترانزیت از کشور ترکمنستان با کاهش حدود 60 درصدی حمل بار توسط کامیون‌های ایرانی مواجه شدیم و متأسفانه دستگاه‌های دیپلماسی ما در این زمینه بسیار ضعیف عمل کردند .
 این هزینه‌بر کامیون‌های ایرانی و بخش حمل‌ونقل ما تحمیل شد و الان هم اگر این افزایش هزینه تثبیت شود و دستگاه دیپلماسی ما و وزارت راه و ترابری با قدرت تمام وارد عرصه نشوند بخش حمل و نقل و ترانزیت ما به کشورهای آسیای مرکزی ضربه سنگینی تری خواهد خورد و باز هم تا 20 درصد حمل بار در این مسیر کاهش پیدا خواهد کرد.
رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل بین المللی استان خراسان تصریح کرد: هدف اصلی کشور ترکمنستان بیشتر سیاسی است و می‌خواهد ایران را از بازار کشورهای آسیای مرکزی دور کند و اگر دستگاه‌های دیپلماسی و حاکمیت ما باقدرت وارد نشوند، بخش حمل و نقل ما دیگر تمایلی به ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی از خاک ترکمنستان نخواهد داشت و این موضوع ضربه اقتصادی سنگینی به کشور وارد خواهد کرد.
زمانیان ادامه داد: از زمانی که کشور ترکمنستان این سیاست را اعمال کرده است کشورهای مقصد یعنی کشورهای ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و حتی تاجیکستان  یا روسیه و دیگر کشورهای منطقه به دلیل این که هزینه حمل بار برای آن‌ها گران تمام می‌شد، کامیون‌های دیگر کشورها را که از پرداخت این هزینه معاف هستند جایگزین کامیون‌های ایرانی کرده اند. از سوی دیگر با توجه به این که هم اکنون شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ما قراردادهای خود را با این کشورها چند ماه پیش‌بر اساس نرخ یک دلار منعقد کرده‌اند و کشتی‌های حامل محموله‌های این کشورها هم اکنون در بنادر ایرانی پهلوگرفته‌اند، این تغییر به زیان شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای کشور تمام می شود. لذا مسئولان استانی و کشوری و دیپلماسی باید با اهتمام هرچه بیشتر این موضوع را پیگیری کنند.
موضوع را به تهران اعلام کردیم
 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در این باره  بیان کرد: موضوع به‌صورت رسمی از طریق وزارت خارجه به ما اعلام‌شده است که ما هم به‌صورت آنی موضوع را به تهران اعلام کردیم و حتماً اقدام متقابل را انجام خواهیم داد. البته این که بیان می‌شود این افزایش هزینه را 600 دلار افزایش داده است صحیح نیست برای آن‌که حداکثر فاصله که کامیون‌های ما در کشور ترکمنستان طی می‌کنند حدود 500 کیلومتر است که با احتساب این افزایش هزینه‌ها بین 250 تا 300 دلار افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: این افزایش قیمت به‌صورت یک‌طرفه و بدون اطلاع قبلی توسط کشور ترکمنستان اتخاذشده است و حتماً اقدام متقابل توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اتخاذ می شود و ما آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
این تصمیم سیاسی نیست
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور نیز با تایید این موضوع به خراسان رضوی گفت: نامه افزایش تعرفه روز هفتم خرداد از طرف عشق‌آباد به ما اعلام‌شده است و ما هم روز 8 خرداد موضوع را به تمام نهادهای ذی‌ربط کشور ازجمله استانداری خراسان رضوی و اداره کل حمل و نقل و راهداری استان اعلام کردیم. غلام عباس ارباب خالص بابیان این که کشور ترکمنستان این تعرفه را از یک دلار به یک و نیم دلار افزایش داده است، درباره علت این افزایش نیز اظهار کرد: افزایش تعرفه‌های داخل کشور از اختیارات هر کشوری است و کشور ترکمنستان علت افزایش را مابه‌التفاوت نرخ سوخت در کشور خود اعلام کرده است زیرا قیمت سوخت در کشور ترکمنستان تقریباً صفر است اما این که این افزایش خلاف توافقات قبلی بوده یا خیر باید از متولی امر یعنی اداره کل راهداری پرسیده شود. وی درباره این که چرا این افزایش تعرفه از مدت‌ها قبل اعلام‌نشده بود نیز اظهار کرد: درگذشته کشور ترکمنستان این دست تصمیمات را آنی می‌گرفت امااین بار یک هفته پیش این موضوع را به ما اعلام کرده است هرچند قبول داریم این افزایش ممکن است ضرری را متوجه شرکت‌های حمل و نقل کشوری کند اما این که گفته می‌شود اهداف سیاسی پشت این تصمیمات است به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و صحت ندارد.
سابقه گربه رقصانی ترکمنستان
14 مردادماه 95 نیز ترکمنستان با افزایش یک طرفه و تبعیض آمیز تعرفه تردد کامیون های ترانزیتی ایرانی از خاک این کشور موضوع صادرات ایران و ترانزیت از این مسیر به سمت کشورهای آسیای میانه را با مشکلاتی مواجه کرد اما اقدام قابل توجهی از سوی مسئولان ایرانی صورت نگرفت ؛ مشکلاتی که در گزارش خراسان رضوی با عنوان «گربه رقصانی ترکمنستان » منتشر شد.
 شماره : 19833 - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ خرداد خراسان رضوي صفحات يك ودو
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشهد - سرخس در جاده بی اعتباری
ساعت 22:43 | بازدید : 161 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
گزارشی از وضعیت جاده ترانزیتی 28 ساله با اعتبارات قطره چکانی
 
مشهد - سرخس در جاده بی اعتباری
نویسنده : محمد علی تمدن
حدود سه دهه از شروع ساخت مسیرارتباطی و ترانزیتی مشهد - سرخس می گذرد ومتاسفانه در این مسیر هراز گاهی شاهدبروز حوادث ناگوار هستیم. ازسوی دیگر یکی از مهم ترین راهکارها برای رونق منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان دروازه ورود استان به آسیای میانه و ترکمنستان احداث محور ارتباطی مناسب وترانزیتی دو بانده مشهد - سرخس است تاباتوسعه راه های ارتباطی بتوان ظرفیت های این منطقه را شکوفاتر کرد.
انتظارات مردم
یکی از شهروندان سرخسی می گوید: به علت نامناسب بودن جاده مشهد-سرخس، تصادفات زیادی در این محور رخ می دهد و مردم این جاده را قربانگاه یا جاده وحشت نام نهاده اند؛ جاده ای که جان بسیاری از مردم را گرفته و کسی هم به فکر نیست تا به این مشکل رسیدگی کند وهر سال تصادفات زیادی در این جاده رخ می دهد. محمد علی قربان نژاد ادامه می دهد: شهرستان سرخس با وجود منابع غنی نفت وگاز شرق، سد دوستی، پالایشگاه خانگیران، گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن با مشکلات زیادی روبه روست که متاسفانه نبود جاده مناسب بین شهری از مهم ترین آن هاست.
علی مره ای دیگر شهروند سرخسی می گوید: به ثمر نرسیدن پروژه توسعه مسیر مشهد -سرخس سوالات زیادی را درذهنم ایجاد کرده است که آیا ساکنان مناطق دورافتاده شایستگی بهره مندی از امکانات وخدمات را ندارند؟ آیاکسانی که وظیفه پیگیری مطالبات مردم از راه های قانونی را در سالیان متمادی داشته اند اقدامی صورت نداده اند؟ آیامسئولان بالادستی از تخصیص اعتبار برای پروژه های عمرانی طفره می روند یا مسئولان محلی توان جذب و تامین آن را نداشته اند؟
ازتغییرپیمانکارتا کمک وزارت نفت
نماینده مردم شهرستان های سرخس و فریمان و بخش های احمدآباد و رضویه مشهد در مجلس به خراسان رضوی گفت: جاده مشهد - سرخس متاسفانه قصه طولانی شده و یک قصه پر غصه است. سال گذشته پیمانکار جدیدی برای قطعه 4(الف) پیدا شد و شرکت توس عامر آمد هرچند تا قبل از تونل اول را هنوز جهاد نصر که پیمانکار بخش دیگری از مسیر است به وزارت راه تحویل کامل نداده است اما در نهایت شرکت توس عامر که آمد بنا شد، وزارت نفت مقداری کمک کند. سید احسان قاضی زاده هاشمی افزود: کمک هایی که سال گذشته از وزارت نفت برای قطعه 4(ب) و تتمه ای برای قطعه 5 از جانب وزارت نفت بوده و سرجمع اعتباراتی که ازوزارت نفت سال گذشته برای این حوزه آمده است به دو میلیارد تومان هم نمی رسد و رقم آن چنانی نبوده است. در سال گذشته 15 کیلومتر از قطعه 4(ب) آماده و آسفالت شده است که مربوط به بعد از روستای گنبدلی تا قبل از روستای چکودربوده است.
قطعه 5سال گذشته زیربارترافیکی رفت
وی بیان کرد: سال گذشته به صورت ترافیکی و عملیاتی قطعه 5هم که بین خود شهر سرخس و گنبدلی است به صورت کامل زیر بار ترافیک رفت که هنوز هم به صورت رسمی آن قطعه تحویل راهداری نشده است اما مردم سرخس از آن قطعه هم استفاده می کنند. وی اضافه کرد: ما یک قطعه 4(ب) داریم که 15 کیلومتر آن آماده شده است و قطعه 4(الف) هم که بخش کوتاهی دارد، توسط جهاد نصر آسفالت و آماده می شود و یک تکه اصلی و جدی ترین آن مربوط به شرکت توس عامر است که تاکنون حدود هفت میلیارد تومان صورت وضعیت قطعی دارد و هنوز برای آن اعتباری وارد نشده است. ما برای آن پیگیر اختصاص اعتباراتی از وزارت نفت هستیم که صرف تجهیز کارگاه شده و تاکنون چند عملیات انفجار برای بازکردن مسیر انجام گرفته و ماشین آلات زیادی هم آن جا کار می کنند که اگر این اعتبارات تزریق شود، شتاب کار چند برابر می شود اما تاکنون ریالی برای این مسیر پرداخت نشده است.
درسال 97 این پروژه زیرردیف مستقل شده است
وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر تخصیص در سال 97 اعتباری به این محور داده شده یا نه؟ چنین گفت: در سال 96 کل اعتباراتی که آن جا دارد همین دو میلیارد تومان است. امسال نیز با پیگیری که با سازمان برنامه وبودجه انجام دادیم، ردیف راه مشهد- سرخس را به صورت یک ردیف از زیر ردیف اصلی جدا کردیم چرا که این راه از سال 69 دارای ردیف است. یعنی راه مشهد- سرخس اولین سالی که وارد ردیف شده با شش پروژه در پنج استان یزد، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی از سال 69 مشترک بوده است. ما موفق شدیم این پروژه را به عنوان زیر ردیف مستقل تعریف کنیم و اعتباراتی که به این ردیف می آید جای دیگری تقسیم نمی شود. وی در این باره افزود: همچنین در مجلس 10 میلیارد تومان در سال 97 به رقم هفت میلیارد و 800 میلیون تومانی که دولت پیشنهاد داده بود اضافه شد؛ یعنی این ردیف الان 17 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای سال 97 دارد اما مهم تر از عدد و رقم، تخصیص این اعتبار است که این اعتبار داده شودو یک بخش این منوط به وفای به عهد وزارت نفت به تعهداتش است.
پیشنهادبه استاندار برای قرار گرفتن جزومصوبات سفر رئیس جمهور
وزارت نفت در مجموع 27 میلیارد تومان برای راه مشهد- سرخس تعهد کرده که این وزارتخانه در سال 95 و 96 سرجمع هشت میلیارد تومان پرداختی داشته است یعنی در ابتدای سال 95 که بنا بود این اعتبار در این دو سال تخصیص بیشتری داشته باشد در کل هشت میلیارد تومان تخصیص داشته. حالا نرخ تعدیل خورده و قیمت ها خیلی بالاتر رفته و وزارت راه هم واقعا در این مدت اقدام جدی انجام نداده است. به رغم همه قول ها و وعده ها آن ها هم می گویند پول در کشور نیست و سازمان برنامه تخصیص ها را کامل انجام نداده است من به آقای استاندار گفتم در سفر پیش روی آقای رئیس جمهور موضوع راه مشهد - سرخس جزو مصوبات سفر قرار گیرد که تخصیص اعتبار 100 درصدی داشته باشد.
اهمیت پروژه از دیدگاه فرماندار سرخس
فرماندار سرخس گفت: محورسرخس تنها محوری است که کشورهای آسیای میانه را به جمهوری اسلامی ایران به صورت زمینی و ریلی متصل می کند. حسین سنجرانی افزود: متاسفانه شروع عملیات جاده مشهد -سرخس از سال69 است و این محور باید تاالان تمام می شد. امروزه تمام جاده های منتهی به مشهد مقدس یا آزاد راه است یا بزرگراه یا این که جاده مناسبی در شان مردم و زائران و مجاوران دارد به جز جاده سرخس به مشهد و برعکس. ضمن این که نزدیک ترین محور به مشهد درزمینه ترانزیت جاده ای محور مشهد به سرخس است ولی متاسفانه این جاده حداقل های استاندارد را هم ندارد. حسین سنجرانی با یادآوری این که ما تنها دنبال جاده یک طرفه نیستیم بیان کرد: ما دنبال جاده دوطرفه استاندارد هستیم چون سال گذشته در محور فعلی چند فاجعه رخ داد از جمله این که چهار نفر از متخصصان کشور و پالایشگاه بر اثر سانحه تصادف جان شان را از دست دادند. ما می خواهیم هرچه زودتر جلوی این فاجعه ها گرفته شود و در نهایت مردم عزیز و مرزدار راه مناسبی داشته باشند.
آخرین وضعیت پروژه
وی افزود: مسئولان استان و شهرستان با حمایت های استاندار و معاون عمرانی شان توانستند وزیر راه و شهر سازی کشور را متقاعد کنند که نظارت بیشتر بر پیمانکاران این محور به استان تفویض شود. از سال گذشته با پیگیری استاندار حدود 27 میلیارد تومان یعنی یک سوم هزینه های این جاده را وزارت نفت متقبل شده و مصوب کرده و الان حدود چهار- پنج میلیارد تومان با توجه به صورت وضعیت های ارسالی برای پروژه پرداخت شده است. امیدواریم که دوستان مان همت مضاعفی برای قطعات 4(الف) و (ب ) که محور سختی است، به خرج دهند. اگر در سال 97 میزان 10 تا 15 میلیارد تومان دیگر به این جاده تزریق بشود دوستان قول داده اند کمتر از 18 ماه آینده این محور که دغدغه اصلی در حد فاصل گنبدلی و مزداوند است به بهره برداری برسد. وی افزود: الان حدود 8کیلومتر از این مسیر آسفالت شده و 10 کیلومتر دیگر هم آماده آسفالت است که تا پایان شهریور تکمیل می شود و 19 کیلومتر دیگر هم باقی می ماند که اگر اعتبار این ردیف اختصاص پیدا کند تا 22 بهمن امسال یا تا اوایل اردیبهشت سال آینده این جاده به بهره برداری می رسد. خواسته ما این است که به خاطر اقتصاد استان و امنیت پایدار بیشتر از گذشته این پروژه مورد توجه قرار بگیرد. پیشنهاد هم داده ایم که جاده ما از شهر های دیگر استان جدا شود و به عنوان یک پروژه مهم ملی به صورت مستقل ردیف اعتباری داشته باشد که در بازه زمانی خیلی زودتری به بهره برداری برسد. فرماندار سرخس در پاسخ به سوالی مبنی برعلت توقف عملیات ساخت و کارگاه در اواخر سال قبل هم توضیح داد: شرکت پیمانکار قطعه 4(الف) شرکت توس عامر که کار های خوبی در استان انجام داده از جمله بزرگراه تربت حیدریه به مشهد را به اتمام رسانده و کارنامه درخشان دارد، سال گذشته به دلیل این که هیچ گونه اعتباری از سوی شرکت زیر ساخت های وزارت راه و شهر سازی اختصاص پیدا نکرده بود و به رغم انجام دو هزار متر مربع زیر بنا برای تجهیزات کارگاه و اشتغال حدود 300 نفرنیروکه به صورت مستقیم مشغول به کارند درصدد بودند کاررا متوقف کنند که اقدام پیشگیرانه ای کردیم و با پیگیری هایی که انجام شد مبلغ 500 میلیون تومان علی الحساب از سوی وزارت نفت در وجه پیمانکار واریز شد و با توجه به این که صورت وضعیتی حدود پنج میلیارد تومان در شرکت زیر ساخت ها دارند ، قرار شد یک میلیارد و 200 میلیون تومان دیگر هم از سرجمع اعتبارات وزارت نفت از جاهای دیگری کاهش دهند و به این پروژه اضافه کنند. همچنین پیمانکار هم اعلام کرد چون اراده ای برای تامین اعتبار بوده است، این 300 نفر که در محور 4(الف) کار می کنند همچنان به کار خودشان ادامه بدهند. فرماندار سرخس در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر میزان تخصیص اعتبارات هم گفت: شرکت های مجری با شرکت زیرساخت وزارت راه و شهر سازی در ابتدا به توافق رسیده اند تا پیمانکار همین که کار احداث جاده به مرحله آسفالت رسید پول را تزریق کند و آن ها پس از بازدید دستور پرداخت وجه را صادر کنند. وی گفت: امسال قول دادند حدود 10 میلیارد تومان در قالب اوراق به این پروژه اختصاص یابد. چاپ در شماره : 19808 - ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت صفحات  اول و هفتم خراسان رضوي

 
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پل دوم مرزی سرخس معطل دیپلماسی افتتاح !
ساعت 22:43 | بازدید : 168 | نویسنده : محمد | ( نظرات )
گزارش خراسان رضوی از پل مرزی ساخته شده بین ایران وترکمنستان که یک سال از زمان تکمیل آن می گذرد
 
پل دوم مرزی سرخس معطل دیپلماسی افتتاح !
نویسنده : تمدن
توقف کامیون ها در مرز سرخس و صف های طولانی کامیون ها در دو سوی مرز ایران و ترکمنستان، یک بانده بودن پل فلزی بین ایران وترکمنستان و  فرسودگی آن از طرفی و موافقت دولت های ایران و ترکمنستان در افزایش میزان  تجارت و تردد کامیون ها،  مسئولان دوکشور را بر آن داشت تا علاوه بر پل فلزی اول و پل  ریلی  راه آهن دست به احداث پل بتنی دیگری بزنند که از آن به نام پل دوم پایانه مرزی سرخس یاد می شود. این پل روی رودخانه مرزی سرخس  احداث شد.
پروژه احداث پل دوم ازسال 94 شروع شد 
مشکلات ترانزیت و عبور کامیون هااز مرز سرخس همچنان ادامه داشت  تا این که معاون وقت  وزیر راه و شهرسازی در 16 آذر 94 خبر داد: با ساخت پل دوم  پایانه مرزی سرخس، افزایش کمی و کیفی ترانزیت بین ایران و ترکمنستان را شاهد خواهیم بود. به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در بازدید از محل احداث پل مرزی اتصال ایران به ترکمنستان گفت: با توجه به ناکارآمد بودن پل موجود و عرض ناکافی و همچنین فرسودگی قطعه های فلزی آن و ضرورت ارتقای ایمنی و تسهیل ترانزیت مرزی در نقطه صفر سرخس واقع در مرز ایران و ترکمنستان تصمیم بر آن شد تا پلی به طول ۹۶ متر با عرض و سازه استاندارد به منظور تسریع و بهبود کیفیت رفت و آمد در این منطقه احداث شود. 
درنهایت در تاریخ 13 آذر 94 سایت ها و مطبوعات به یک باره نوشتند: عملیات احداث پل دوم پایانه مرزی سرخس با حضور مسئولان ایرانی و ترکمنستانی و بدون دعوت از خبرنگاران در یک روز تعطیل (جمعه) به طور رسمی آغاز شد. 
خبرها پس از آن  حاکی ازمراحل پیشرفت فیزیکی پل دوم مرزی بود تا این که فرماندار سرخس در 28 فروردین 1396اعلام کرد:  پل جدید پایانه مرزی سرخس بیش از90 درصد پیشرفت دارد و 12 اردیبهشت ماه سال جاری(سال گذشته) به بهره برداری می رسد. اما بعد از این  خبر، پل به بهره برداری نرسید تا این که  چهارشنبه ۳ خرداد 1396 فرماندار سرخس  از پیشرفت 99 درصدی پل دوم پایانه مرزی سرخس خبرداد. حسین سنجرانی  فرماندار سرخس در بازدیدش ازعملیات احداث این پل با تشریح اهمیت پل دوم مرزی در حوزه ترانزیت و حمل و نقل اظهار کرده بود: این پل نقش پر رنگی در افزایش میزان ترانزیت و حمل و نقل دارد. سنجرانی گفته بود: ساخت این پل می تواند توسعه و رونق حمل و نقل سرخس و خراسان رضوی را به دنبال داشته باشد.
از این پس مردم سرخس و رانندگان کامیون و تجار که ترددی آسان و روان را از مرز سرخس انتظار داشتند بی صبرانه و با اشتیاق منتظر افتتاح این پل بودند که افتتاح پل در سال 96 هم محقق نشد تا ببینیم که سال 1397 این پل افتتاح می شود یا نه. به همین منظور سراغ مدیر پایانه مرزی سرخس رفتیم و از وی پرسیدیم چرا این پل تا کنون افتتاح نشده است؟!
 مدیر پایانه مرزی سرخس به  خراسان رضوی گفت: بحث عمرانی و ساخت پل دوم مرزی بر روی رودخانه مرزی سرخس  به پایان رسیده و پایانه مرزی وظیفه خودش را انجام داده است و بحث دوم بهره برداری و افتتاح است که مربوط به دولت  و رایزنی هایی است که وزارت امور خارجه با کشور مقابل دارد. آن ها در یک برنامه زمان بندی تصمیم می گیرند که  چه کسانی از دو طرف می آیند و پل را افتتاح می کنند . وی افزود:این مباحث را سازمان ما خیلی پیگیر است ولی وزارت امور خارجه تا الان جواب خاصی نداده است. وی افزود: از آمدن رئیس جمهور به وزیر تقلیل پیدا کرده و معاون وزیر راه نیز  می آیند و این پل را به احتمال زیاد در اردیبهشت ماه  افتتاح می کنند.
 مهندس مجتبی سرگلزایی افزود: قبل از سال جلسه ای با ترکمن ها داشتیم که اعضای کمیسیون فنی ما از استان و ستاد از تهران آمده بودند و نشستی را داشتیم که برخی نواقص جزئی غیر فنی مانند زیبا سازی و نظافت و رنگ آمیزی مطرح وقبل از سال 97 انجام شد و مشکل خاصی در بحث فنی برای افتتاح پل وجود ندارد.
وی افزود: تمام این پل  به طول 96 متر به همت پیمانکار ایرانی بوده که 48 متر در خاک ایران و 48 متر در خاک ترکمنستان با هزینه 13 میلیارد تومان ساخته شده  که  6.5 میلیارد سهم ایران و 50 درصد دیگر آن توسط ترکمنستان تامین شده است .وی افزود: این پل 96 متر طول و 15 متر و 10 سانتی متر عرض دارد و هر لاین دو باند با عرض ۵ متر و ۱۰ سانتی متر در مجموع ۴ باند وبا پیاده رو مسافری ۱۵ متر و ۱۰ سانتی متر و 5 دهانه که 4 دهانه 18 متری و یک دهانه 24 متری در وسط  با دو مسیر رفت و دو مسیر برگشت و دارای ارتفاع 6 متر از حریم بستر رودخانه است و با 96 تن ظرفیت از پل اول 240 متر فاصله دارد.
 وی یاد آور شد :با ساخت این پل کلیه نیاز های پایانه مرزی سرخس در بحث تناژ و میزان تردد حتی به صورت شبانه روزی رفع می شود. این پل با یک راه به طول 900 متر به پایانه مرزی سرخس متصل شده است  و دیوار کشی و فنس هم توسط پایانه مرزی انجام شده و بهتر از این هم انجام می شود که ما اعتبارش را گرفته ایم  و در آینده استقرار نیروهای مرزبانی روی پل جدید انجام خواهد شد. همچنین ازنظر پایانه مرزی و گمرک و مرزبانی پل دوم مرزی برای افتتاح و عملیات آماده است و منتظر دستگاه های دیپلماسی و وزارت خارجه هستیم که بیایند پل را افتتاح و بهره برداری کنند . وی ادامه داد:برای مباحث فنی یک کارگروه هست که از ستاد و استان می آیند و بر اساس پروتکلی که دارند پل را تحویل می گیرند. دو مرحله آمده اند و از لحاظ وزارت راه و شهر سازی و پایانه های مرزی مشکلی ندارند.   
حسین سنجرانی فرماندار سرخس افزود: با توجه به این که میزان مبادلات ما با آسیای میانه باید به چندین برابر افزایش یابد وطبق توافق با کشور ترکمنستان  که  میزان مبادلات از چهار میلیون دلار سالانه الان باید به بیش از 60 میلیون دلار طی فرایند هشت سال آینده برسد ، به همین منظور  پل دوم که به صورت استاندارد و رفت و برگشت با عرض 15 متر و طول 96 متر ودارای 5 دهنه با اعتبار 13 میلیارد تومان است در بازه زمانی کمتر از 11 ماه در سال گذشته تکمیل شده و آماده افتتاح و بهره برداری است  که به این طریق با توجه به آمادگی کشور ترکمنستان مبنی براین که با افتتاح پل دوم به صورت رسمی ترانزیت کالا و صادرات و واردات بین دوکشور از طریق زمین به صورت شبانه روزی باید صورت بگیرد ما هم این موضوع را در دستور کار خودمان قرار دادیم که برخی از دستگاه ها دارند خودشان را به روز می کنند تا شرایط  پذیرش کامیون و ترانزیت جاده ای را به صورت  شبانه روزی داشته باشیم. .
 فرماندار سرخس افزود:  با مساعدت و تعامل خوبی که  با آستان قدس رضوی داشتیم  اتصال پل به پایانه مرزی مدتی معطل مانده بود که قسمت تملک و تعریض زمین های کشاورزی متعلق به آستان قدس با هماهنگی خوب با منطقه ویژه اقتصادی سرخس آقای دکتر صادقی گلمکانی انجام شد . الان پل آماده افتتاح است و انتظار ما این است چون پل تاثیر زیادی در سطح منطقه ای و بین المللی دارد با حضورمقامات عالی رتبه در سطح کلان ملی باحضور رئیس جمهور   یا معاون اول ایشان در آینده نزدیک ان شاءا... افتتاح شود.
فرماندار سرخس در پاسخ به سوال خراسان که میزان تردد کامیون و حجم بار با افتتاح پل دوم روی رودخانه مرزی سرخس ایران و ترکمنستان به چه میزانی افزایش می یابد؟ گفت: الان ظرفیت ما محدود است و با توافقی که با کشور ترکمنستان داریم باید روزانه سهم ما  260 کامیون و سهم ترکمنستان هم به همین میزان 260 کامیون باشد و روزانه 520 کامیون تردد می کنند  و چون پل فعلی یک طرفه است و مشکلات متعددی دارد امیدواریم که پل فعلی هم  به عنوان نماد دوستی بین دو  کشور  حفظ بشود تا هم به عنوان نماد دوستی و هم به عنوان پل اضطراری در مواقع ضروری اگرپل دوم دچار مشکل شد از پل فعلی برای عبور و مرور افراد به صورت پیاده  و مسافری استفاده شود. 
وی افزود: با افتتاح پل دوم  ظرفیت آن در شبانه روز می تواند  به  بیش از دو هزار کامیون افزایش یابد که این یک تحول اساسی در بحث ترانزیت ، صادرات و واردات است.
 فرماندار سرخس گفت: زمان افتتاح پل مشخص نشده ولی ما پیشنهاد خودمان را داده ایم و  امیدواریم که ان شاءا... در سفری که رئیس جمهورمان در آینده نزدیک به خراسان رضوی داشته باشند هم بحث منطقه آزاد و هم افتتاح پل  در دستور کار قرار بگیرد تا بار دیگر این منطقه مستعد ومهم  استراتژیک و ژئوپلیتیک بتواند شرایط خوبی را به عنوان یک کریدور امن و پایدار تجربه کند.
در خراسان رضوي شماره : 19797 - ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ فروردين در صفحات اول و هفتم چاپ شد
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان میهن من و آدرس mihaneman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 81
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 398
:: باردید دیروز : 24
:: بازدید هفته : 747
:: بازدید ماه : 2161
:: بازدید سال : 3720
:: بازدید کلی : 3720